פסיקות אחרונות מעידות על נסיגה בפסיקת פיצויים הוגנים לבעלי קניין הן בגין הפקעות קרקע והו בשל פגיעות מתוכנית
החלטת בית המשפט העליון, שהצדיקה הפקעה הקודמת להליך התכנוני, מחייבת מחשבה וזהירות
תקדים: פרויקט רכבת פרברים מצדיק הפקעה בטרם אישור תוכנית בשל היותו "פרויקט לאומי"
"מי שזכויותיו עומדות להיות מופקעות עתיד להינזק כתוצאה מפגיעה בזכות הקניין שלו במקרקעין שבבעלותו"
התקדמות נוספת במגמה בביהמ"ש לתיקון העיוותים הנגרמים לבעלי המקרקעין בחוקי ההפקעה השונים: תשלום ההצמדה והריבית על פיצויי הפקעה יחושב לפי חוק פסיקת ריבית והצמדה
אפילו עניין טריוויאלי כמו משלוח הודעה בדואר רשום על הפקעה אינו מתבצע כיום, ובעלי מקרקעין מגלים כעבור שנים שאדמתם הופקעה
השופטת מתחה ביקורת על העירייה ש"מגלה גמישות ביחס למבני ציבור, אך לא ביחס לעותרים"
יש להעדיף פירוש המקיים את זכות הנפגע מאשר פירוש השולל אותה, בעיקר לנוכח הוראות זכות היסוד לקניין
קיומו של צורך "ציבורי" מסוים ומוגדר הינו תנאי להפקעה ולא פתח ל"מונקי ביזנס"
ועדת שרים לענייני חקיקה מקדמת הצעת חוק המנוגדת לפסיקת בג"ץ בנושא החזרת קרקע מופקעת לבעליה
טוענים כי לא נעשה כל שימוש בשטח, וכי הם עומדים בכל התנאים של השבת הקרקע אליהם
הגיעה העת גם לתיקון חקיקה המאפשר הקצאת קרקע לצרכי ציבור, תוך "פיצוי" הבעלים בזכויות בנייה המהוות למעשה פיצוי כספי להקצאה מעבר ל-40%
בית המשפט העליוןפרויקט המטרו של גוש דןמטרומשפט נדל"ןנדל"ן: מיסוי ומשפטנדל"ן: תשתיותנת"עפיצוייםתחבורה ציבוריתתשתיות תחבורה